Anita Lovše, senior svetovalka Competo
V organizacijah je občutek preobremenjenosti vse bolj prisoten. Cilji postajajo vedno bolj ambiciozni, resursi pa omejeni. Ljudje to občutijo, slišijo in reagirajo. Verjetno se vsak lahko spomni obdobja, ko je delal z vso predanostjo in trudom, ko je moral prilagajati svoje življenje delovnemu ritmu. Spomnimo se, zakaj smo se tako trudili, kdaj smo občutili osebno zmago in proslavljali odlične rezultate. A včasih se lahko pojavlja tudi grenkoba, ko se vprašamo, zakaj smo to počeli in za koga.
Potrebujemo voditelje z vizijo
Pomembno je, da verjamemo v delo za višje cilje in ustvarjanje sledi, ki jih bomo s ponosom pokazali zanamcem. Delo naj ima širši pomen in osmišlja naše poslanstvo. Ko izgubimo kompas, je ključno imeti nekoga, ki nam je v oporo in pomaga najti smisel in dober namen v vsakem delu.
Voditelj z vizijo nam daje takšne občutke. S svojo jasno komunikacijo in načinom vodenja nas pritegne k sodelovanju in ustvarjanju nove zgodbe. Za vzpostavitev kulture, ki kljubuje turbulencam, je ključno medsebojno zaupanje. To se gradi počasi, a je enostavno izgubiti.
Pravi vodja se posveča poslanstvu vsakega posameznika in ekipe. Pozna čustva in misli zaposlenih ter skupne vrednote, ki se odražajo v vsakdanjem delu. Ne spreminja obstoječih struktur, temveč kot Michelangelo odkriva obliko v vsakem posamezniku. Delo z ljudmi, ki so ključni vir, je za pravega vodjo navdih, ki rojeva nove priložnosti za razcvet potencialov.
Kandidati na trgu dela iščejo zaposlitev, kjer lahko uskladijo svoja prepričanja in vrednote s podjetjem ter skupaj ustvarjajo uspešno zgodbo. Vodje bi morali ponovno premisliti, kako oblikujejo in gradijo kulturo, ki združuje ljudi okoli skupnih ciljev. Odlična kultura podpira vizijo, namen in cilje organizacije.
Pričakovanja zaposlenih in vloga vodstva
Današnji zaposleni imajo visoka pričakovanja do svojih delodajalcev, ki presegajo zgolj plačilo. Raziskava LinkedIna je pokazala, da bi se večina ljudi raje sprijaznila z nižjo plačo in odrekla privlačnemu nazivu, kot da bi delali v slabem delovnem okolju. Pomembno jim je, da podjetja spodbujajo delovna okolja, kjer so lahko to, kar v resnici so, ter da s svojim delom pozitivno vplivajo na celotno družbo. Želijo imeti občutek, da je njihovo delo pomembno in da vplivajo na pozitivne spremembe znotraj organizacije. Pravi vodja omogoča, da se zaposleni počutijo cenjeni, slišani in vključeni.
Od vodje se pričakuje uresničevanje strategije, kar pogosto vključuje reorganizacije, vzpostavitev novih prodajnih kanalov, lansiranje novih produktov, izvedbo akvizicij in podobno. Obremenitve so velike, a vodja ve, da je pospeševanje procesov možno le ob zavzetih in motiviranih ekipah. Ključno je, kako zagotoviti, da bodo ljudje zaupali odločitvam vodstva, tekli še eno ekstra miljo in ob tem uživali, tudi v težkih trenutkih poslovanja.
Avtentično vodenje z zgledom
Vloga voditelja je ključna pri sprejemanju sprememb v organizacijski kulturi. Prizadeva si ohranjati dobro v obstoječem sistemu, hkrati pa vpeljuje nove elemente na občuten način. Vodenje z zgledom se morda sliši kot floskula, a ima velik vpliv na zaposlene, ki se zgledujejo po voditeljih. Pravi vodja ustvarja pozitiven odnos do novosti, počasi gradi zaupanje sodelavcev ter jim zagotavlja avtonomijo in jasno vizijo organizacijskih ciljev.
Raziskava National Bureau of Economic Research navaja, da kar 85 % CEO in CFO verjame, da nezdrava kultura vodi k neetičnemu vedenju. Devet od desetih CFO verjame, da bi izboljšanje organizacijske kulture povečalo poslovno uspešnost in vrednost podjetja. Da imajo vodje še kar nekaj izzivov v svojem delovanju, pa kaže drugi podatek te raziskave: skoraj polovica oz. 45 % zaposlenih meni, da se vodstvo minimalno ali sploh ne zavzema za izboljšanje organizacijske kulture (https://hbr.org/2020/04/build-a-culture-that-aligns-with-peoples-values).
Veščine vodenja niso samoumevne in prirojene. Se pa jih da priučiti, pomeriti, razvijati in izboljšati. Da skupaj ustvarjamo sledi, ki jih bomo s ponosom pokazali zanamcem.