Za povečavo in pomanjšavo uporabljajte tipki CONTROL+ in CONTROL-.

Nikogar ne moremo motivirati, če sam tega ne želi

Zakaj se pogosto zdi, da nismo motivirani?

Motivacija je kompleksen proces, ki vključuje naša pričakovanja, pretekle izkušnje in trenutno stanje. Pogosto se znajdemo v situaciji, ko se zdi, da nam primanjkuje motivacije. To je lahko posledica razkoraka med našimi pričakovanji in realnostjo. Ustvarimo si določene podobe in cilje, ki jih želimo doseči, vendar ko realnost ne sovpada s temi pričakovanji, občutimo nezadovoljstvo. Naša pričakovanja ohranjamo in vztrajamo v neučinkovitih vedenjih, saj pričakujemo določeno korist, ki smo jo morda v preteklosti že izkusili. V bistvu pa smo vedno motivirani, da bi se počutili dobro – vprašanje je le, kam je ta naša motivacija usmerjena.

Kaj je prej – motivacija ali samomotivacija?

Pogosto slišimo, da so za motivacijo ključni zunanji dejavniki, vendar v resnici vsi zunanji motivatorji delujejo le, če jim sami pripišemo vrednost. Vsa motivacija je v bistvu notranja. Vsaka posamezna oseba si sama razlaga zunanji dejavnik in mu pripisuje določeno vrednost, ki nato vpliva na njen občutek motivacije. Če se zdi, da lahko motiviramo druge, je to zato, ker njihovi motivi sovpadajo z našimi. Motivacija drugih torej temelji na ujemanju notranjih motivov z zunanjimi okoliščinami.

Motiviranje drugih

Dejstvo je, da nikogar ne moremo motivirati, če sam tega ne želi. Tudi če imamo dobre namene, ne moremo nekoga prisiliti v določeno vedenje, če tega noče narediti. Pogosto pa se ljudje upirajo spremembam, ker ne razumejo, kaj se od njih pričakuje ali kako naj to izvedejo. Zato je ključno zagotoviti jasna navodila in pojasnila, dodatno usposabljanje, prikaz izvedbe ter prilagoditev okolja, kjer je to potrebno. Pomembno je tudi, da ljudem predstavimo smiselnost spremembe in jim pomagamo prepoznati pridobitve, ki jih lahko ta sprememba prinese.

Kdaj smo motivirani za določeno dejavnost ali spremembo?

Motivacija za spremembo ali določeno dejavnost se pojavi, ko imamo jasno predstavo o tem, kako nam bo ta sprememba koristila. Ljudje so pripravljeni na spremembe, ko ugotovijo, da je cena spremembe manjša kot cena vztrajanja pri starih vzorcih. Prav tako smo motivirani, ko občutimo zadovoljstvo ob spremembi, kar pomeni, da je sprememba za nas smiselna in ima pozitiven vpliv na naše življenje.

Pogoji za motivacijo in spremembe

Za uspešno motivacijo in izvedbo sprememb je ključno strukturirati delo tako, da bo povečalo verjetnost za zadovoljitev vseh potreb zaposlenih. To vključuje skrb za kakovostne medosebne odnose, povezovanje in sprejemanje različnosti, omogočanje uspeha pri delu, zaupanje v potencial zaposlenih, da samostojno izpeljejo naloge, ter zagotavljanje možnosti za učenje, izpopolnjevanje in pridobivanje novih izkušenj.

Ko so ti pogoji izpolnjeni, postane motivacija naravna posledica okolja, v katerem se ljudje počutijo podprti, cenjeni in vključeni v proces sprememb. Takšno okolje spodbuja ne le posameznike, temveč tudi celotno organizacijo, da doseže svoj polni potencial.

Ostali članki

Strateška vloga HRM – Moč in odgovornost, da spreminjamo prihodnost dela in organizacij

06.12.2024
Pogovor s Tamaro Skerbinek, HR poslovno partnerko Weiler Abrasives   Kaj so ključni dejavniki, ki vas motivirajo pri delu z zaposlenimi in kako...

Kakšno bo leto 2025?

06.12.2024
Nina Potisek, partnerka Competo Zagotovo zahtevno, kar ugotavljamo že v procesih planiranja in postavljanja ciljev. To pa v resnici ni nič novega,...

Svoje (ne)sreče kovači

04.12.2024
Maša Žilevski, psihologinja-svetovalka Competo   Uvodnik naših decembrskih e-novic Med vrsticami se zaključuje s pomembno mislijo:...